Werk je met plezier in coronatijd?

De invloed van coronamaatregelen op werkplezier

Mooi om te zien, dat er aandacht is voor hoe je je voelt in je werk (door dit te lezen). Hoe je je voelt gaat over hoe goed je bent in je werktaken, hoe makkelijk je met collega’s omgaat en hoe boeiend je werk is.

Hoe ga je hiermee om in coronatijd? Adviseur Marike van Kalken legt in dit artikel uit hoe de coronamaatregelen invloed hebben op ons werkplezier.

Werkplezier

Wanneer je verhoogde eisen (job demands) in je werk hebt, dan kan je werk zwaarder voelen. Ook (ergens) anders moeten werken (corona maatregelen) hoort hierbij. Heb je daarbij ook meer bronnen van (werk)plezier dan voelt je werk misschien toch niet zwaarder. Wat zijn dan bronnen van werkplezier? Denk aan, bijvoorbeeld:

  • Hoe makkelijk je zelf je werk kunt indelen (autonomie)
  • Hoe goed contact je hebt met collega’s (betrokkenheid)
  • Hoe goed je bent in je werk (competenties)

Maar ook beloningen, vooral in de vorm van positieve feedback en complimenten, en zichtbare resultaten zijn bronnen van werkplezier.

Oke... Maar wat is er dan anders in coronatijd?

In coronatijd stellen of hebben we verhoogde taakeisen:

  • Je wilt/moet je werk ‘gewoon’ blijven doen. Maar nu wel met digitaal overleggen, agenda’s compleet overhoop, nieuwe taken, etc.
  • Je wilt je huishouden ‘gewoon’ blijven draaien. Doordat je meer thuis bent is het huis eerder vies, dus is er meer werk.
  • Je wilt/moet het ‘gewoon’ gezellig houden met je huisgenoten. Doordat de meesten meer thuis zijn zit je echt dichter bij elkaar en en heb je minder tijd voor jezelf.
  • Je wilt jezelf ‘gewoon’ fit en gezond houden. Niet meer gaan eten, ook al zit je dichterbij de keuken. Evenveel blijven sporten, ook als je niet naar je sportclub/school kunt. En evenveel blijven bewegen.

Kortom alle normale routines vallen weg. Dus hoezo ‘GEWOON’??!!

Ondertussen nemen de bronnen van (werk)plezier af: Je routines vallen weg, dus alles kost meer energie. Je directe contact met collega’s en leidinggevende wordt minder – waardoor je betrokkenheid en wellicht ook zichtbaarheid van resultaten en complimenten wegvallen, opleidingen worden uitgesteld of alleen nog digitaal gegeven – waardoor je minder makkelijk beter (competenter) wordt in je werk.

Nieuw gedrag aanleren kost tijd. Voor kleinere veranderingen hebben mensen nog vaak 66 dagen nodig om er een nieuw automatisme van te maken. En dan ben je net gewend, veranderen de regels weer…

Vier tips van Marike

  1. Pak alle autonomie die je hebt om het voor jezelf zo goed mogelijk in te richten. Hierin egocentrisch zijn mag zonder schuldgevoel, maar wel met duidelijk overleg met huisgenoten. Wees bijvoorbeeld duidelijk wie waar en wanneer werkt.
  2. Beloon jezelf: nodig collega’s uit om je werk te bekijken en erop te reageren. Wees je bewust van de noodzaak tot positieve feedback / feedforward (naar jezelf, maar dus ook naar anderen) en benoem dit ook met regelmaat! Kies kleine beloningen. Bijvoorbeeld even dagdromen, even ademen, genieten van je thee/koffie, een knuffelmomentje met huisgenoten, even plantjes bestuderen in tuin/balkon en versterk dat effect door er ook even minuutje bij te bewegen. Probeer het plafond te raken, doe 3 push ups (of 10), ga planken of ga touwtje springen.
  3. Blijf in contact met collega’s, leidinggevende en mensen die je dierbaar zijn. Wanneer je hier regelmaat in brengt ontstaat er een nieuwe routine en brengt het je verbondenheid.
  4. Kijk naar de dingen die goed gaan! Wat daarin helpt is elke dag 3 dingen noemen of opschrijven die goed zijn gegaan.

Wat goed dat je dit leest!!

De inspiratie voor dit artikel komt van prof. dr. de Rijk van de Universiteit van Maastricht.