Voeding

Informatie en tips

Eet elke dag minimaal 250 gram (=5 opscheplepels) groente. En eet elke dag minimaal 2 porties (=200 gram) fruit en vervang het fruit niet door fruitsap. (Bron: Voedingscentrum, 2015)

Tips om gezond te eten

  • Volop groente en fruit. Dit verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2.
  • Vooral volkoren. Met het eten van volkoren verkleint u het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2.
  • Meer plantaardig en minder vlees. Dit is goed voor u én het milieu. U kunt variëren met vis, peulvruchten, vlees, noten en ei.
  • Zachte en vloeibare vetten. Onverzadigd vet is goed voor uw bloedvaten. Denk aan olie en halvarine.
  • Drink dorstlessers zonder suiker. Denk hierbij aan water, koffie en thee.
  • Niet te veel en niet te vaak. U kunt prima af en toe iets buiten de Schijf van Vijf eten. De vuistregels van het voedingscentrum geven hierin houvast. Lees meer >

Meer informatie

Ga voor meer informatie naar de website van het Voedingscentrum.

Benieuwd naar onze dienstverlening?

Lees meer over onze drie activiteiten: vitaliteit, participatie en stoppen met roken.