Het PMO bij BAR Afvalbeheer

Niet omdat het moet, maar omdat het werkt!

Bij BAR Afvalbeheer wordt elke dag hard gewerkt om in de regio Barendrecht, Alblasserdam en Ridderkerk samen met de bewoners het huishoudelijke afval duurzaam in te zamelen. Om medewerkers te stimuleren om vitaal te blijven en goed voor zichzelf te zorgen, werd een Preventief Medisch Onderzoek aangeboden. Bewegen Werkt voerde dit uit, maakte de rapportage en besprak deze. Bij organisaties die het PMO alleen doen omdat het moet, belandt het rapport nog wel eens onderin een la. Hier bepaald niet! Op allerlei manieren worden de organisatie en medewerkers nu gestimuleerd om vitale keuzes te maken.

Veelzijdig

BAR Afvalbeheer koos ervoor om meerdere aanbevelingen uit het rapport in te zetten. Ten eerste werd met het management team bepaald hoe de organisatie over vitaliteit denkt en wat ze ermee willen. Dit team is vervolgens gestart met drie trainingen om met medewerkers op een prettige manier het gesprek over vitaliteit aan te gaan. Niet met het opgestoken vingertje, maar vanuit oprechte betrokkenheid en goed werkgeverschap.

Om te zorgen dat alle medewerkers op een leuke manier met vitaliteit aan de slag gaan, worden er elk kwartaal toolboxsessies georganiseerd over de thema’s die uit het PMO kwamen en die BAR Afvalbeheer belangrijk vindt. Hier doen alle medewerkers in gemixte groepjes aan mee. Dit is binnen werktijd en goed gepland rondom de werkzaamheden. Uiteraard moeten de routes gewoon gereden worden! Na de eerste toolboxsessies met het thema ‘Lekker in je vel’ starten deelnemers met acties gericht op voeding, ontspanning, telefoongebruik, fitness, slapen en zelfs dansen!

Communicatie op maat

Om te zorgen dat iedereen weet wat er georganiseerd wordt, worden er communicatie campagnes op maat gemaakt. Ten eerste was er een titel nodig. Van ‘Lekker in je vel’ werd men enthousiaste dus dat is nu de overkoepelende naam voor alle activiteiten die hieronder vallen. Daarnaast worden de toolboxsessies elk kwartaal geïntroduceerd via een campagne op flyers en de narrowcasting schermen in de kantine. Hiervoor is het digitale personage Barry in het leven geroepen. In de juiste werkkleding en met een grote glimlach op zijn gezicht, stelt hij vragen aan de medewerkers over het thema. In het volgende kwartaal stelt hij vragen over voeding en deelt hij gezonde, simpele en goedkope recepten die hij samen met zijn vrouw (Barbara) gaat maken.

Op deze manier proberen we de medewerkers na te laten denken over alledaagse keuzes gericht op voeding en misschien wel op ideeën te brengen. Het belangrijkste is uiteindelijk dat het op een leuke manier gaat leven binnen de organisatie en dat er gesprekken over gevoerd worden.