Fujifilm
Iedereen een glimlach
Fujifilm Nederland biedt een breed scala aan diensten en producten in diverse sectoren. Met ongeveer 600 medewerkers in ploegendienst speelt het bedrijf een belangrijke rol in de industrie. Het motto van Fujifilm, 'Onze wereld een glimlach bezorgen', is niet alleen extern merkbaar, maar ook intern. Medewerkers waarderen de werkomgeving, wat blijkt uit het feit dat veel van hen al tientallen jaren in dienst zijn. De lage uitstroomcijfers zijn mede te danken aan de aandacht voor duurzame inzetbaarheid, een speerpunt binnen de organisatie.
Duurzame en energieke werkomgeving
Fujifilm hecht veel waarde aan duurzame inzetbaarheid. Door continu in te zetten op het welzijn en de ontwikkeling van medewerkers, creëert Fujifilm een prettige en stabiele werkomgeving. Het bedrijf streeft ernaar dat medewerkers met plezier en passie werken, zowel fysiek als mentaal gezond blijven, en goed kunnen omgaan met veranderingen. Een open dialoog tussen leidinggevenden en medewerkers over vitaliteit speelt hierin een belangrijke rol.
Om dit te ondersteunen, heeft Fujifilm het jaarlijkse I-fit gesprek ingevoerd. Tijdens deze gesprekken wordt aandacht besteed aan drie belangrijke thema's: fysieke fitheid, mentale fitheid en de match met de functie. Deze aanpak helpt medewerkers en leidinggevenden om samen te werken aan een duurzame en energieke werkomgeving
Vitaal naar je pensioen
Het open gesprek over de mentale en fysiek fitheid heeft meer het karakter van een dialoog dan het traditionele functionerings- beoordelingsgesprek. Mentale en fysiek gezondheid is belangrijk om met plezier te werken maar werkt ook preventief om na het werkzame leven nog vitaal van het pensionering te kunnen genieten.
In de training kwam aan de orde hoe belangrijk het is om waarderend en open te zijn en hoe belangrijk de onderlinge verbondenheid is voor met plezier werken. Naast kennisoverdracht werd er ook flink geoefend met een acteur. De deelnemers brachten zelf casuïstiek in waarmee ze wilden oefenen. Zoals uit de evaluatie blijkt werd de training goed beoordeeld.
Het goede gesprek
In 2024 gaf Bewegen Werkt de training ‘Het goede gesprek’ aan een groep leidinggevenden van Fujifilm Nederland. De training richtte zich op het ontwikkelen van een coachende rol bij leidinggevenden. Door het stellen van open vragen en actief luisteren, leren zij medewerkers te stimuleren om te reflecteren op hun fysieke en mentale fitheid en hun bereidheid om met veranderingen om te gaan. Het doel van deze aanpak is om medewerkers te ondersteunen in het nemen van meer eigen regie. Het helpt hen na te denken over hoe ze niet aftellen naar hun pensioen, maar juist zo lang mogelijk meetellen.
