Bewegen

Informatie en tips

  • Als je genoeg beweegt, slaap je beter
  • Voor iedere 10 uur zitten zou je minimaal 1 uur moeten sporten

Norm

Voldoet u aan de beweegnorm? In het fragment van het Kenniscentrum Sport wordt uitleg gegeven over de beweegrichtlijnen. In het kort:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten

Onder matig intensief bewegen valt beweging waarvan je ademhaling omhoog gaat, maar waarbij je nog wel kan praten, zoals wandelen en fietsen.

Bij bot en spierversterkende oefeningen moet je denken aan activiteiten waarbij je je eigen lichaamsgewicht gebruikt, zoals hardlopen, traplopen en dansen, en/of activiteiten waarbij je je kracht en uithoudingsvermogen verbetert.

Bron: Gezondheidsraad, 2017

Informatie en tips

  • Bewegen is goed voor je gezondheid, op allerlei manieren. Wanneer je voldoende beweegt, verbeter je je conditie en versterk je je spieren en botten, je hebt minder kans op hart en vaatziekten, bepaalde soorten kanker, dementie en diabetes type II en je verbetert je afweersysteem.
  • Daarnaast heeft bewegen een positief effect op je humeur en helpen bij het voorkomen en genezen depressies. Bewegen verbetert het je concentratie en zorgt ervoor dat je efficiĆ«nter kan omgaan met angst en stress.
  • Je hoeft niet te sporten als een topsporter om gezond bezig te zijn. Wanneer je van niet bewegen naar een beetje bewegen gaat, boek je al snel gezondheidswinst. Recent onderzoek laat zien dat je met 50 minuten joggen per week (al dan niet in 1 keer) al veel gezondheidswinst boekt, maar daarna vlakt de gezondheidswinst af.
  • Samen sporten en bewegen houd je makkelijker vol dan alleen! Je hebt een stok achter de deur, en het is ook nog eens gezelliger. Spreek dus af om samen te sporten met je vriend(in), partner, kind, etc. of meldt je aan voor een teamsport of groepsles.
  • Om meer te bewegen hoef je niet naar de sportschool. Verwerk bewegen in je dagelijkse activiteiten. Ga indien mogelijk bijvoorbeeld met de (elektrische) fiets i.p.v. auto naar het werk, de supermarkt, naar je vrienden of familie . Ga wandelen tijdens de lunch of neem vaker de trap in plaats van de lift.
  • Als je niet gewend bent om een stevige wandeling te maken of om een flink eind te fietsen, begin dan in kleine stapjes.

Handige websites

  • Meer informatie over bewegen: Kenniscentrum Sport
  • Welke sport past bij jou? Sportwijzer
  • Wil je zelf meer bewegen en minder zitten op de werkvloer? Of jouw bedrijf helpen actiever te worden? De Gezonde Werkvloer
  • Ook de website Thuisarts.nl heeft handige informatie en tips voor wanneer u wilt gaan bewegen om af te vallen.
  • Er is geen excuus om niet een klein beetje meer te bewegen met deze 88 tips!

Benieuwd naar onze dienstverlening?

Lees meer over onze drie activiteiten: vitaliteit, participatie en stoppen met roken.