Slaap en ontspanning

Informatie en tips

Bijna 2 op de 3 Nederlanders wil beter slapen. Is dit voor u ook het geval?

Meer over de slaapkwaliteit

De NSF (National Sleep Foundation) noemt slaapcontinuïteit (in- en doorslapen) en slaapefficiëntie (tijd in bed die slapend wordt doorgebracht) als belangrijke indicatoren van slaapkwaliteit. Hun aanbevelingen voor een goede kwaliteit van slaap (dit geldt niet voor baby’s en ouderen – die hebben een meer gefragmenteerde slaap):

  • minimaal 85% van de tijd in bed slapend doorbrengen en
  • binnen 30 minuten in slaap vallen en
  • niet meer dan eens per nacht wakker worden en
  • minder dan 20 minuten wakker zijn na eerder in slaap te zijn gevallen

Of u voldoende slaapt en ontspant is persoonlijk

  • Men ervaart voldoende te slapen (genoeg slaap en van voldoende kwaliteit) en voldoende ontspanningsmomenten op een dag te hebben.
  • Graadmiddel om vast te stellen of u genoeg slaapt is of u zich de volgende dag uitgerust en ontspannen voelt. (Bron: Trimbos)
  • Graadmiddel om vast te stellen of u genoeg ontspant op een dag is of u voor elke (lichamelijke of geestelijke) inspanning ook (lichamelijke of geestelijke) ontspanning heeft.

Benieuwd naar onze dienstverlening?

Lees meer over onze drie activiteiten: vitaliteit, participatie en stoppen met roken.

Bewegen Werkt gaat zorgvuldig om met uw privacy