Passie voor hardlopen!

Persoonlijke verhalen

Minder en gezonder eten, gematigd met alcohol, voldoende rust, geen stress van je werk, niet roken, genoeg bewegen en ontspannen. Dat zijn ingrediënten om lang, gezond te werken en te leven. En dan moet je een beetje geluk hebben dat je gezond blijft. Iedereen heeft wel een opa die oud is geworden ondanks alle drank en rookwaren (op een of andere manier doen opa’s nooit aan drugs 😊).

Genoeg drogredenen om ongezonde keuzes te maken. Tel daar bij op dat ongezonde keuzes vandaag de dag ook goedkoper zijn (of we hebben op het minst het idee dat het goedkoper is) en sport met goede begeleiding ook geld kost. Allemaal waar. Inmiddels maak ik (Arno Niënhaus) vaker gezonde keuzes. Het geheim? Mijn passie voor hardlopen/ sport. Ben ik een talent? Nee zeker niet, maar ik vind het zo leuk en dat zorgt ervoor dat deze sport mij fit(ter) maakt en stimuleert gezonde keuzes te maken.

Het begin

Het is begin 2004. Het einde van de studie is in zicht. Na een aantal intensieve studiejaren voel ik de behoefte om me sportief uit te dagen en zo de studenten kilo’s aan te pakken. Toevallig gaat in het najaar van 2004 tante Antoinette de Marathon van Amsterdam lopen. Ik ben enthousiast en zonder goed te beseffen waar ik ‘ja’ tegen zeg heb ik me ingeschreven voor de Marathon van Amsterdam van dat jaar. Het is een bijzondere ervaring met verschillende mooie lange trainingslopen in Brabant (met de trein naar Den Bosch en terug naar Tilburg rennen) en in Amsterdam (langs de Amstel met Antoinette en haar loopgroep, met heerlijke pannenkoeken na afloop).

Uiteindelijk finish ik de Marathon van Amsterdam net iets boven de 4 uur en ben ik enorm trots en voldaan na deze prestatie. Het is het begin van een gezondere leefstijl. Zonder de sigaret, met voldoende beweging, ontspanning maar zeker ook wel een hapje en drankje.

Teleurstelling

In mijn gedachte zit altijd het PR, voor elke start op een marathon denk je toch even ‘het zou toch moeten kunnen vandaag...’. Ik kom een paar keer in de buurt, tot 3 uur 20 minuten.

Tot oktober 2021 in Amsterdam. Dit zou de marathon worden waarop ik mijn PR aanval..!

Ik start samen met mijn neef Maarten en loop in het begin bij hem weg. Ik wil immers het PR halen en dan moet je een bepaalde pace / snelheid lopen. De eerste 2 uur gaan goed en lig ik op schema. Maar ik voel de batterij al leeglopen. En inderdaad, na 26 km stort ik in en met veel tegenzin loop ik de marathon uit. Ik merk dat ik veel tijd verlies wat resulteert in frustratie. Bah. Na 32 km wordt ik ingehaald door Maarten, dat is dan wel weer grappig om te zien.

Marathon van Amsterdam
Marathon van Amsterdam

Meer van dat..

In de jaren die volgen worden er meer marathons gelopen. Tijdens weekendjes met familie en vrienden reizen we naar mooie steden als Berlijn, München, Barcelona, Valencia, New York en Wenen en combineer ik de marathon regelmatig met een leuk weekendje weg.

Prestaties verbeteren

In de loop van de jaren neemt de ervaring toe en daarmee wordt de prestatie verbeterd. Als ik in Parijs voor het eerst onder de 3,5 uur loop ga ik me nog meer verdiepen in voeding, materiaal, trainingsmethoden en sport in het algemeen. Hierdoor kan ik steeds wat sneller finishen.

Nieuwe doelen

Na het avontuur in Amsterdam heb ik door dat ik met de trainingsinspanning niet in de buurt kom van mijn PR en besluit ik mijn doelen aan te passen. Veel meer trainen kan niet, aangezien er naast het gezin ook een studie wordt gevolgd en later het huis volledig gerenoveerd wordt (met alle inspanning van dien).

Een nieuw doel is bijvoorbeeld het lopen van een negatieve split (snellere 2e helft dan het eerste deel). Zo pak ik de draad weer op en kan ik blijven genieten van de deze mooie afstand. Zo loop ik de marathon in deze periode samen met vrienden en kan ik daarbij mijn ervaring inzetten.

Maar toch.. er blijft een stemmetje in het achterhoofd die voor het PR wil gaan.

PR in Valencia

In het najaar van 2013 verander ik van baan. Ik stop na bijna 10 jaar bij Bewegen Werkt en ga aan de slag bij Notubiz. In dat najaar loop ik mijn PR op de marathon in een tijd van 3 uur en 15 minuten. Of er een directe link is met de baanwisseling of niet, ik zal het nooit zeker weten. Het is wel bijzonder dat ik die tijd loop zonder andere dingen aan te passen in de training en voorbereiding.

Ik heb niet het idee dat het einde in zicht is. Ik heb de verwachting ooit wel een snellere marathon te lopen. In de wekelijkse trainingen worden kracht- en intervaltraining toegevoegd. In de voeding tijdens de race neem ik, op advies van collega Pieter Iedema, afscheid van mueslirepen en ga ik over op geconcentreerde sportvoeding. Ook stap ik over op de snelle carbon schoenen.

Zo blijf ik me ontwikkelen en kan ik - ondanks alle drukte en hectiek in werk en privé door gaan met mijn passie, namelijk het lopen van de marathon.

Het roer om

In het voorjaar van 2023 besluit ik het roer om te gooien en er volledig voor het PR te gaan. Dit betekent meer en anders trainen. Zo kom ik bij coach Mark ter Brake terecht, hij maakt mijn schema’s voor een marathon in het najaar: Frankfurt.

Het resultaat!

Helaas, het PR is niet aangescherpt. Wel heb ik mijn op een na beste tijd gelopen (3:19:37). In de race had ik door alle training vooraf tot het einde de controle. Helaas kon ik het tempo net niet volhouden. Het is wel heel leuk om met zo’n proces bezig te zijn en jezelf uit te dagen. Het voordeel is dat er een mooi doel voor volgend jaar overeind is gebleven 😊

Update:

Arno heeft op zondag 14 april tijdens de Marathon van Rotterdam alsnog zijn PR weten te verbeteren! (3:13:59)